10 Francuskich Samochodów z lat 90




10
Francuskich
Samochodów z lat 90


Lata 90 to czas, gdy francuska motoryzacja śmiało eksperymentowała z formą, komfortem i technologią. Producenci tacy jak Renault, Peugeot i Citroën wprowadzali auta, które łączyły praktyczność z charakterem – lekkie, nowoczesne, często z wyprzedzającymi epokę rozwiązaniami. Niektóre z nich były hitami sprzedaży, inne zdobyły status kultowych wąskimi niszami, ale wszystkie mają dziś wartość sentymentalną i kolekcjonerską.


10 modeli, które zdefiniowały francuskie drogi w latach 90 i których warto dziś poszukać – zanim znikną z rynku wtórnego:

1. Peugeot 406
Produkcja: 1995–2004

Klasyczny sedan klasy średniej – elegancki, wygodny i dobrze wyciszony. Wersja 406 Coupé zaprojektowana przez Pininfarinę dziś zyskuje na wartości jako youngtimer.

Cena nowego auta w momencie premiery: 49 000–78 000 zł
Cena wersji używanej w 2025: 6 000–18 000 zł do 25 000–60 000 zł (Coupé V6)

2. Renault Clio I
Produkcja: 1990–1998

Mały i zwinny hatchback – zdobywca tytułu Europejskiego Samochodu Roku 1991. Wersja Clio Williams to dziś poszukiwany sportowy klasyk.

Cena nowego auta w momencie premiery: 32 000–45 000 zł
Cena wersji używanej w 2025: 4 000–10 000 zł do 35 000–80 000 zł (Williams)

3. Citroën Xantia
Produkcja: 1993–2002

Klasyczna linia nadwozia, komfortowe wnętrze i zawieszenie hydropneumatyczne. Wersja Activa słynęła z rewelacyjnej stabilności na zakrętach.

Cena nowego auta w momencie premiery: 45 000–69 000 zł
Cena wersji używanej w 2025: 5 000–15 000 zł do 20 000–40 000 zł (Activa V6)

4. Peugeot 306
Produkcja: 1993–2002

Popularny kompakt, dostępny jako hatchback, sedan i kabriolet. Wersja GTI-6 z precyzyjną skrzynią biegów to gratka dla miłośników dynamicznej jazdy.

Cena nowego auta w momencie premiery: 36 000–57 000 zł
Cena wersji używanej w 2025: 5 000–13 000 zł do 25 000–55 000 zł (GTI-6)

5. Renault Laguna I
Produkcja: 1993–2001

Nowoczesny jak na swoje czasy – elektroniczny wyświetlacz, dobre wyposażenie i komfort. Wersje Initiale Paris oferowały luksus za rozsądną cenę.

Cena nowego auta w momencie premiery: 49 000–74 000 zł
Cena wersji używanej w 2025: 4 000–10 000 zł do 18 000–30 000 zł (Initiale V6)

6. Citroën Saxo
Produkcja: 1996–2003

Małe, lekkie i niedrogie auto miejskie. Wersja VTS z 1.6 16v to prawdziwy hot hatch dla fanów prostoty i emocji z jazdy.

Cena nowego auta w momencie premiery: 28 000–41 000 zł
Cena wersji używanej w 2025: 4 000–9 000 zł do 20 000–45 000 zł (VTS)

7. Peugeot 106
Produkcja: 1991–2003

Bliźniak Citroëna Saxo – stylowy i popularny wśród młodych kierowców. Wersja Rallye była lekka, szybka i dziś to biały kruk na rynku kolekcjonerskim.

Cena nowego auta w momencie premiery: 26 000–38 000 zł
Cena wersji używanej w 2025: 3 500–8 000 zł do 25 000–55 000 zł (Rallye/S16)

8. Renault Twingo I
Produkcja: 1992–2007

Ikona lat 90 – oryginalny design, przesuwny fotel tylny i minimalistyczne wnętrze. Pierwsze Twingo budzą dziś nostalgię i są coraz trudniejsze do znalezienia w oryginalnym stanie.

Cena nowego auta w momencie premiery: 26 000–34 000 zł
Cena wersji używanej w 2025: 3 000–8 000 zł do 15 000–25 000 zł (wersje limitowane)

9. Citroën AX
Produkcja: 1986–1998

Choć zaczynał w latach 80., przez większość lat 90. był popularny. Lekki jak piórko (640-820 kg), z niezwykle niskim spalaniem. AX GTi był mały, ale bardzo żwawy.

Cena nowego auta w momencie premiery: 24 000–36 000 zł
Cena wersji używanej w 2025: 3 500–7 000 zł do 20 000–40 000 zł (GTi)

10. Peugeot 605
Produkcja: 1989–1999

Luksusowy sedan segmentu E – konkurował z niemiecką konkurencją. Komfortowa limuzyna z bogatym wyposażeniem i silnikami V6. Dziś coraz rzadszy widok.

Cena nowego auta w momencie premiery: 65 000–98 000 zł
Cena wersji używanej w 2025: 6 000–15 000 zł do 25 000–50 000 zł (V6 / wersje Prestige)

Bonjour.

Rozpocznij swoją przygodę z Francją już teraz!

  • Fascynujące miejsca
  • Wyjątkowe pojazdy
  • Tradycyjne przepisy
  • Wyśmienite wina